Greuter container transport
Einde containertekort in zicht
28 januari 2021
Bol.com
Waarom je jouw producten op Bol.com wilt verkopen (of juist niet)
4 februari 2021
Amazon shipping

Het is niet voor niets dat de oprichter en CEO van Amazon, Jeff Bezos, een van de rijkste mensen op de planeet is. Elke maand bezoeken meer dan 197 miljoen bezoekers wereldwijd de webwinkel. Nu er sinds maart 2020 zelfs een volledig Nederlandse versie van Amazon bestaat, vraag je je als merchant misschien af of jij ook kunt meeliften op dit succes.

In deze blog duiken we daarom in de wereld van Amazon. Want hoe zit die populariteit eigenlijk in Nederland, met gevestigde webwinkels als Bol.com en Coolblue als concurrenten? Wat zou verkopen op Amazon je kosten? Ten slotte delen we tips om zoveel mogelijk verkopen op het platform te kunnen realiseren.

 

Waarom zou je (niet) willen verkopen op Amazon?

Amazon is wereldwijd mateloos populair. Net als bij andere succesvolle webwinkels kun je handig meeliften op die populariteit door jouw producten via de website aan te bieden. Kopers die misschien nooit van jouw webshop hadden gehoord en/of liever bij een vertrouwde webshop kopen, kiezen nu voor jouw product. Er zijn genoeg succesverhalen van merchants die hun webshop enorm hebben zien groeien door te verkopen op Amazon.

Maar voor niets gaat natuurlijk de zon op. Of het echt aantrekkelijk is, hangt daarom af van een groot aantal factoren (zoals je product en de vraag daarnaar). Daarnaast is het goed om te weten dat Amazon vanwege gevestigde namen als Bol.com en Coolblue in Nederland een stuk minder populair is dan in andere landen.

Zo onderzoekt het Amsterdamse adviesbureau Maze-One elke drie maanden hoe het staat met de populariteit van de vijf grootste marktplaatsen: Bol.com, Coolblue, Amazon, AliExpress en Wish. Wat blijkt? In het tweede kwartaal van 2020 was Bol.com met afstand favoriet. Amazon staat zelfs onderaan de top vijf. Uit een ander onderzoek van Capterra blijkt dat maar liefst 89% van de ondervraagden liever bij Bol.com bestelt dan bij Amazon, als het product in beide webwinkels te koop is.

Wat kost het om te verkopen op Amazon?

Bij Amazon kun je op twee verschillende manieren verkopen. Je hebt het Basic pakket, waarbij je geen maandelijkse fee betaalt, maar €0,99 per verkocht product. Dit pakket is bedoeld voor verkopers die van plan zijn minder dan 40 artikelen te verkopen op Amazon. Wil je het serieuzer aanpakken? Dan zul je voor het pakket Professioneel moeten gaan. Je maandelijkse fee is dan 39 euro. Dit bedrag wordt standaard afgeschreven, ongeacht of je iets hebt verkocht of niet.

Voor welk pakket je ook gaat, houd er rekening mee dat je per verkocht artikel ook nog bijkomende kosten moet betalen. Hoeveel dat precies is, hangt af van het soort product dat je verkoopt. Vaak kun je rekenen op 15% van de aankoopprijs. Op de website van Amazon vind je een overzicht van alle kosten waar je op moet rekenen als je verkoopt via het platform.

Als serieuze merchant betaal je bij Amazon dus een maandelijkse fee van 39 euro en een percentage van de aankoopprijs per verkocht product. Hiermee verschilt Amazon van de Nederlandse webwinkel Bol.com, waarbij je alleen per verkocht product een commissie betaalt.

Producten zelf verzenden of via Amazon

Hoeveel je precies aan Amazon moet afdragen, hangt van nog een factor af: of jij jouw producten zelf verzendt naar de koper of via Amazon. Fulfilment noem je dat. Bij Fulfilment by Amazon (FBA) stuur je jouw producten (bijvoorbeeld een maand aan verkopen) op naar een fulfilment center van Amazon. Die verpakken en verzenden de pakketten voor jou naar de kopers en regelen bovendien de klantenservice.

Alleen producten die via deze manier worden verkocht, komen in aanmerking voor Amazon Prime en gratis verzending. Producten met een Prime label worden eerder gekocht door Prime-leden (oftewel: bezoekers die vaak van Amazon gebruik maken) en staan hoger in de zoekresultaten.

Dat klinkt aanlokkelijk, zeker als je weet dat Amazon ook je retourzendingen afhandelt. Het grote nadeel is alleen dat je de controle kwijt bent. Amazon klanten kunnen binnen 45 dagen de producten terugsturen. Niet jij, maar Amazon bepaalt of de klant gratis een vervanging krijgt. In theorie gebeurt dat niet als de spullen gedragen of kapot zijn, maar in de praktijk pakt dit weleens anders uit.

Ook moet je zeker weten dat je alles verkoopt bij Amazon. Als er geen grote vraag naar jouw product blijkt te zijn en jij een hoop producten bij Amazon hebt liggen, heb je hier geen toegang meer toe en kun je deze producten dus als verloren beschouwen.

Als je van FBA gebruik wil maken, zul je hier ook voor moeten betalen. Om hoeveel geld dat precies gaat, reken je uit met behulp van de FBA calculator. Zoek een product dat erg op dat van jou lijkt en vul het ASIN (Amazon product nummer) in. Aan de hand van de formaten en het gewicht van het pakketje, wordt uitgerekend hoeveel je kwijt bent aan FBA.

Kies je ervoor om zelf je producten te verzenden en de klantenservice te doen? Dan betaal je naast de maandelijkse fee alleen de commissie per verkocht product waar we het eerder over hadden. Zo kun je wel gebruik maken van het enorme bereik van Amazon, maar heb je zelf alles in de hand. Houd er wel rekening mee dat je daarmee niet in aanmerking komt voor Amazon Prime.

Zijn er nog andere kosten waarmee je rekening moet houden?

Ten slotte is het goed om te weten dat je als een nieuwe seller met een lage seller ranking begint. Deze neemt toe hoe meer sales je doet en hoe meer reviews je krijgt. In eerste instantie zul je door de vele binnen- én buitenlandse concurrenten misschien wel ergens op pagina 25 belanden. Om snel meer sales te krijgen, kun je gebruik maken van Sponsored Products, het adwords programma binnen Amazon. Hiermee kun je jouw product tegen betaling bovenaan de zoekresultaten plaatsen bij bepaalde keywords.

Een andere manier om snel hoger in de ranking te komen is door bijvoorbeeld je product eerst met een fikse korting te verkopen. Zodra er mensen kopen zal je ranking stijgen, met meer kopers tot gevolg. Let op: zorg dat je wel genoeg voorraad hebt! Zodra die op is, zul je weer snel zakken in de ranking en moet je weer helemaal opnieuw beginnen.

Voor wie is verkopen op Amazon aantrekkelijk?

Het grootste nadeel van verkopen op Amazon is waarschijnlijk de grote concurrentie, waardoor producten steeds lager geprijsd worden. Als jij niet mee kunt doen aan deze prijzenoorlog, zul je waarschijnlijk niet snel verkopen. Verkopen op Amazon is dan ook voornamelijk aantrekkelijk als je een sterk eigen merk en een aantal USP’s hebt waar de concurrent niet aan kan tippen.

Amazon is een goede manier om miljoenen kopers aan te spreken, die anders misschien je webshop nooit hadden bezocht. De webwinkel kan daarom een fijne manier zijn om meer te verkopen. Houd er wel rekening mee dat de populariteit van je eigen webshop hiermee niet zal toenemen. Het is namelijk strikt verboden om een link naar je webshop bij de productvermeldingen op Amazon te zetten.

Succesvol verkopen op Amazon

Je bent nu helemaal op de hoogte van de kosten, de voordelen én de nadelen van verkopen op Amazon. Wil je hiermee aan de slag gaan? Volg dan dit stappenplan om niet te verdwijnen tussen al die andere verkopers op het platform.

Stap 1: Marktonderzoek

Voordat je geld gaat investeren in verkopen op Amazon, is het goed om te onderzoeken of er überhaupt vraag naar jouw product is. Waarschijnlijk heb je al zoekwoordenonderzoek gedaan naar jouw producten als het gaat om Google. Als je specifiek wilt onderzoeken hoe groot de vraag is op Amazon, kan dat bijvoorbeeld via tools als Jungle Scout of MerchantWords.

Stap 2: Bereken de kosten en je marge

Nu je weet op welke producten mensen daadwerkelijk zitten te wachten, kun je gaan uitrekenen hoeveel het je per verkocht product oplevert. Is de marge voldoende voor al het werk dat erin gaat zitten?

Stap 3: Maak sterke productbeschrijvingen

Met behulp van je zoekwoordenonderzoek kun je ook je productbeschrijvingen optimaliseren. Dat zorgt er trouwens niet alleen voor dat meer mensen je producten vinden, maar ook dat ze ze daadwerkelijk kopen. Een aantal tips als je aan de slag gaat met het creëren van sterke product listings:

  • Gebruik het zoekwoord waar mensen veel op zoeken, maar ga dat niet als een malle honderd keer gebruiken. Gebruik daarom ook synoniemen en kijk wat voor woorden de concurrenten gebruiken.
  • Schrijf een goede titel. Amazon adviseert sowieso het merk en een beschrijving van het product in de titel te zetten, het materiaal of de ingrediënten en de kleur, maat en hoeveelheid. Hoe korter, hoe beter gaat hier dus niet op.
  • Zorg wel dat in de eerste vijf woorden duidelijk wordt wat je verkoopt. In de zoekresultaten van Google worden product titels van Amazon daar al afgekapt.
  • Niet alleen in de titel, maar ook in de productbeschrijving kun je zoekwoorden kwijt.
  • Plaats meerdere goede en scherpe productfoto’s.

Gaandeweg kun je jouw resultaten gaan analyseren en titels, keywords, productbeschrijvingen, foto’s en prijzen aanpassen om te kijken wat het beste werkt. Zo kun je optimaal profiteren van alle voordelen die het verkopen op Amazon met zich meebrengt en zoveel mogelijk mensen blij maken met jouw producten.