Robotica en winkels als fulfilmentcentra
12 februari 2019

Podcast: de cowboy wereld van crossborder e-commerce

Er is veel mis met crossborder e-commerce. De waarde op de factuur stemt vaak niet overeen met de inhoud van pakketjes. Dus is het lastig – zo niet onmogelijk – om als douane te handhaven. Deze podcast maakt duidelijk waar het aan schort en wat de oplossingen zijn. Verder: Coolblue en Flinders als logistieke toppers.

“De perceptie bij de handhaver is: alles wat uit China komt is fraude.” Terecht of niet, daar gaat het over aan deze podcasttafel, want de internationale e-commerce wereld loopt al een tijdje aan tegen een serieus probleem. De uitdaging is volgens TKI Dinalog directeur Albert Veenstra de gigantische volumes per zending, die jaarlijks vanuit met name China de Nederlandse grens overkomen. “Dat leidt tot beheersingsvraagstukken bij de douane. Eigenlijk moeten we naar een ander proces van aangiftes doen en van toezicht houden. Aangifte doen per individueel pakketje, daar moeten we van af.”
Niet meer 1 container van 1 verlader
De grote namen – Alibaba, Amazon, maar ook inmiddels bol.com – zijn steeds meer afhankelijk van veel kleine MKB bedrijfjes, die de stille kracht vormen achter de enorme groei van deze platforms. Roy Lenders (Fontys Hogeschool en zelf ook e-commerce ondernemer) spreekt van een ‘cowboywereld’. “De houding is: niemand kan mij iets maken, ik heb hier geen vestiging, waarom zou ik niet tussen de regeltjes door laveren?”
“De vele partijen die achter de platforms schuil gaan maken het geheel inderdaad onzichtbaar.” Dat zegt Sander van Lent van Gaston Schul, hij adviseert organisaties op dit gebied. “Vroeger ging het om containers van een verlader die je kende. Dat maakt het voor een handhaver als de douane een stuk gemakkelijker.” Lees meer reacties hieronder.